Fjelstrandkattamaranene "Sleipner" og "Draupner" utenfor Mosterhavn.
Da Luftputebåtene fra Karlskronavervet A.B, utrustet i Mandal, etter en rekke tekniske prøver høsten 1987 ikke tilfredstilte kontrakten og ble kansellert i februar 1988 fortsatte Flaggruten uten nytt matriell.
Nye vurderinger av aktuelle båttyper startet. Det ble vel ganske snart klart at en ikke en gang til kunne satse på luftputekatamaraner. Og der ble satt i gang arbeid med å lage spesifikasjoner av vanlige halvplanende Katamaranskrog av den typen som Fjellstrand hadde utviklet, disse kunne komme opp i en fart på 37 knop med den motortype som var aktuell. Og etter anbudsrunde fra fem leverandører ble der 1. August 1988 tegnet kontrakt med Fjellstrend om levering av to 38,8 m katamaraner med plass til 250 passasjerer hver og for levering våren 1989.
Flaggruten overtok de nye Fjellstrandkattamaranene "Sleipner" og "Draupner" i mai 1989. De ble utrustet med et nyutviklet propellsystem, som virket stabiliserende mot slingring i forhold til vannjet. Båtene fungerte passasjermessigt svert bra, og det ble en opptur for Flaggruten. Pris pr. båt 35 mill. NOK.
Fra 1. Januar 1992 ble Flaggruten overtatt av Hardanger Sunnhordlandske alene, idet Stavangerske solgte sin andel i Flaggruten og Haugesundsruten. Det ser ut for at HSD er villig til å satse maksimalt for å møte den harde konkurransen fra bussrutene og andre reisemåter.