Westamaranen "Haugesund" ble levert til Haugesund Dampskibsselskab i 1973 og var den første hurtigbåt bygd for å frakte gods og passasjerer. Den ble satt inn i ruten Haugesund – Bergen ytre led. I 1980 ble fartøyet overtatt av HSD og ruten ble senere nedlagd.
Fra 1972 og fram til 1984 hadde Flaggruten konkurranse fra Haugesund Dampskibsselskab på strekningen Stavanger – Haugesund.
Haugesund Dampskibsselskab satset tidlig på Westamaranbåten, i konkuranse med Hydrofoilene, og fikk levert byggenummer 2, W 86 "Karmsund", i 1972. Den tok 140 passasjerer og marsjfarten var 25 knop. I 1974 W 86 "Storesund" som kunne ta 167 passasjerer. I 1981 W 86 "Haugesund" som tok 181 passasjerer.
Fra 1977 begynte nedgang i passasjertallet for hurtigbåtene p.g.a. skiftende sysselsetting, konkurranse fra fly og andre fremkomstmidler ble også merkbart etter hvert. For mange hurtigbåter på strekningen Stavanger - Bergen var etablert. Disse båtene var ikke subsidiert og måte drive lønsomt. Haugesund Dampskibsselskap ble nok derfor tvunget til å redusere virksomheten og solgte i 1981 "Haugesund", som gikk i ytre led til HSD. "Karmsund" og "Storesund" ble solgt i 1981. Ruten ble i 1984 overtatt av DSD i samseiling med Flaggreuten og "Haugesund" som ble bygget i 1981 solgt til DSD.