Luftputebåten "Sleipner" ligger til kai i Mandal og klar for teknisk prøvetur.
I 1986 syntes det å være mulighet for at med nye luftputekatamaraner (SES-båter) kunne reisetiden reduseres, med nesten en time, til 3,5 timer Stavanger – Bergen, marsjfart 42 knop.
Etter også å ha prøvet og vurdert Brødrene Aa`s SES-båt valgte Flaggruten å skrive kontrakt med Karlskronavervet A.B. om levering av to SES-fartøyer av typen Jet-Rider 3400 for levering høsten 1987. Fartøyene utrustes ved Westamarin a.s. i Mandal.
Disse båtene ble kontrahert på tross av at der var uløste problemer knyttet til stor fartsreduksjon i motvind, samt vibrasjoner knyttet til bølger, og at dette også var et prototypeprosjekt. Disse forhold gjorde mange av oss sjøfolk sterkt kritisk til hvordan dette ville gå.
Begge båtene ble etter en rekke tekniske problemer leveringsklare i november 1987, men kontraktsfarten ble ikke oppnådd og kontrakten kansellert i februar 1988. Flaggruten måtte fortsette med de gamle Westamaranene.
Flaggruten kan prise seg lykkelig over at disse båtene ikke ble overtatt, de hadde innbygget så mange uløselige mangler at båtene var ubrukelige.