Ett morsomt innslag, tegnet av HSD Styrmann Møllerhaug. Sjøfolkene var nokså skeptiske til de nye luftputebåtene som var kontrahert, de skulle etter rederiets mening gi ny oppsving i Flaggruten.
Fra 1972 og fram til 1984 hadde Flaggruten konkurranse fra Haugesund Dampskibsselskap på strekningen Stavanger – Haugesund. Men passasjertallet økte likevel fram til 1977. Deretter nedgang som følge av skiftende sysselsetting i verkstednæringene, spesielt på Stord. Konkurranse fra fly og andre fremkomstmidler ble også merkbart etter hvert. Heller ikke den store oppfinnsomhet og vilje til å ta opp konkurransen var til stede. Men det ble ette hvert klart at noe måtte gjøres, båtene oppfylte ikke kravene til god komfort eller raskhet i konkurransen. Og i 1986 syntes det å være mulighet for at med nye luftputekatamaraner (SES-båter) kunne reisetiden reduseres, med nesten en time, til 3,5 timer Stavanger – Bergen, marsjfart 42 knop.
Etter også å ha prøvet og vurdert Brødrene Aa`s SES-båt valgte Flaggruten å skrive kontrakt med Karlskronavervet A.B. om levering av to SES-fartøyer av typen Jet-Rider 3400 for levering høsten 1987. Fartøyene utrustes ved Westamarin a.s. i Mandal.
Disse båtene ble kontrahert på tross av at der var uløste problemer knyttet til stor fartsreduksjon i motvind, samt vibrasjoner knyttet til bølger, og at dette også var et prototypeprosjekt. Disse forhold gjorde mange av oss sjøfolk sterkt kritisk til hvordan dette ville gå. Viser til HSD Styrmann Møllerhaug sin karikatur fra 1986.
De mest pessimistiske spådommer slo til, båtene ble en fiasko. De hadde innbygget så mange feil at Flaggruten ikke overtok båtene.