Alternativ 2: Hydrofoilen "PHONIX", marsjfart på 39 knop.
I 1972 ble der besluttet å skifte ut de gamle Hydrofoilene. Flaggruten ble opprettet, Stavangerske 45 %, Sandnes Damp 30 % og HSD 25 %. Nattruiten var ulønnsom og skulle nedlegges, noe nytt måtte komme i stedet.
Der var flere hydrofoltyper på markedet.
Alternativ 2: Ny Italiensk. R H S – 160. 39 knops fart og plass til 160 passasjere. Dette ville nok blitt gode båter i ruten, men ble vraket til fordel for Westamaraner som nok var billiger i innkjøp.
Hvorvidt hydrofoiler ble vurdert seriøst er vel heller tvilsomt, idet Direktør Johan Lavik som da var blitt direktør i Stavangerske trodde fullt og fast på en videreutvikling av Westamaranene. Og der ble da kontrahert 2 av typen W 95 i Mandal. At disse båtene ville få en betydelig mindre fart syntes ikke å bety noe.