Alternativ 1: Boeing Hydrofoils – JETFOILS, 43 knops fart.
I 1972 ble der besluttet å skifte ut de gamle Hydrofoilene. Flaggruten ble opprettet, Stavangerske 45 %, Sandnes Damp 30 % og HSD 25 %. Nattruiten var ulønnsom og skulle nedlegges, noe nytt måtte komme i stedet.
Der var flere hydrofoltyper på Markedet.
Alternativ 1: Amerikanske, The Boeing Jetfoils. 43 knops fart og plass til 300 passasjerer. Denne hadde neddykkede foiler, gyrostabelisert slik at den gikk med full fart uten å slingre opp til 2 – 3 meters bølgehøyde. Dette var en super båt, men altfor dyr både i innkjøp og drift. Den var utstyrt med gassturbinmotorer og vannjett som fremdritssystem. En båt av den typen var også på visningstur i ruten.
Boeing Hydrofoils – JETFOILS
http://www.boeing.com/companyoffices/history/boeing/hydro.html