H/b "Vingtor" ble bestil i 1957 og satt inn i ruten 15. Juni 1960. H/b "Sleipner" ble satt inn 1. Juni 1961. De hadde plass til 100 passasjerer. De kostet omkring 3,6 mill. NOK kr. pr. båt.
Båtene var 92 fot lang, 20 fot bred og vsr på 130 br.reg.tonn. Bygget i aluminium og plateskjøtene ble klinket (naglet) sammen, foilene var av stål. En konstruksjon som tålte meget harde påkjenninger i sjøgang. Motorkraft 2 stk. Daimler Bens Dieselmotorer på hver 1300 Hk. Marsfart 34 knop og gjorde unna strekningen Stavanger - Bergen på 3 1/2 time.
Denne hydrofoiltypen ble utviklet av Supramar A.G. i Lausanne, Sveits. Og de ble bygget ved Rodriques hydrofoilverksted i Messina., Italia.
H/b "Vingtor" var den første Supramar PT 50 i rutefart med passasjerer.
I de første retningslinjer fra Sjøfartsdirektoratet ble der valgt en forsiktig linje, idet det ble forbudt å seile i mørke. Og driften ble derfor innstillet flere måneder om vinteren. Dette ble senere opphevet og ett helårlig ruteopplegg etablert.
På tross av en rekke tekniske problemer de 2 – 3 første årene som førte til en viss irregularitet i ruten, ble driften av hydrofoilbåtene en suksess, ruten gikk uten store haverier og uhell,økonomisk ble ruten også bra for selskapene. Ruten ble heller ikke subsidiert.